marți, 18 martie 2008

Cronicuta de film-Dragostea in vremea holerei

(Love in the Time of Cholera)
http://www.loveinthetime.com/

Regizor: Mike Newell
Scenariu dupa: Gabriel García Márquez (laureat al Premiului Nobel)-"El amor en los tiempos del cólera"
Scenarist: Ronald Harwood (The Pianist)
Coloana sonora: Antonio Pinto (Pe alocuri solista chiar Shakira)

Distributie:
Javier Bardem.... (Florentino Ariza) (exact…acel Bardem pe care si Pedro Almodovar il prefera- Nominalizat la Premiul Oscar si actor in Before Night Falls, The Sea Inside, No Country for Old Men)

Giovanna Mezzogiorno…..Fermina Urbino (castigatoarea Trofeului Volpi la Festivalul de Film de la Venetia, pentru Don’t Tell, castigatoarea Premiului David di Notello pentru Facing Windows)
Benjamin Bratt…..Dr. Juvenal Urbino (Traffic, Clear and Present Danger)
Liev Schreiber…..Lotario Thugut
Gina Bernard Forbes…..Digna Pardo
Marcela Mar…..America Vicuna
Catalina Botero…..Ofelia Urbin

Stone Village Pictures realizeaza ecaranizarea uneia din cele mai frumoase povesti de dragoste scrisa vreodata dupa romanul omonim al lui Gabriel García Márquez.
Dragostea in vremea holerei este o incursiune complexa in in inima acestui sentiment omenesc.

Filmul relateaza povestea lui Florentino Ariza (undeva la sfarsitul secolului XIX), un tanar poet sarac si crescut doar de mama (Fernanda Montenegro) care se indragosteste de Fermina Daza, tanara fica unui negustor de catari.
Noptile lui Florentino Ariza se impart intre poezie si muzica iar zilele exclusiv spre slujba plicticoasa de telegrafist.
Fermino nu are ambitii adevarate insa are o inima pasionala de poet.
Actiunea se desfasoara in magicul si prosperul oras columbian Cartagena pe perioada a 50 ani.
Dupa serii de scrisori inflacarate dragostea platonica a tanarului este impartasita prin aceleasi mijloace-scrisori schimbate in fata altarului.

Furios, tatal Ferminei care proiecteaza un alt viitor pentru aceasta, jura sa nu-i lase vreodata sa fie impreuna.
Evident urmeaza separarea fortata a celor doi amorezi-Fermina este mutata la rudele din muntii indepartati, cale de 3 zile calare.
Tehnologia ajuta din nou iar cei doi indragostiti pot schimba iar scrisori de amor prin telegraf. Florntino jura dragoste si credinta vesnica iubitei lui.
Vremea trece iar revederea celor doi indragostiti devine aducatoare de suferinte. Fermina ca tanara femeie isi doreste altceva si vede acum ca imposibila in viitor relatia lor.

Dupa ani care trec Fermina se casatoreste, facand un salt social, cu chipesul medic aristocrat al orasului Dr. Juvenal Urbino (Benjamin Bratt). Aici trebuie sa recunosc ca partea feminina a salii a oftat indelung.
Urbino este cel care instaureaza in Cartagena ordinea si igiena unui oras modern stavilind astfel valurile de holera care decimau sistematic populatia orasului.
Dupa casatorie el o duce pe Fermina la Paris, in orasul iubirii absolute.
La reintoarcere in Cartagena Fermina a uitat complet de prima sa iubire. In schimb, Florentino nu a uitat niciodata persoana pentru care sufera.

Dupa incercare esuata a mamei si a unchiului lui (mare armator) de a-l trimite la capatul pamantului pentru a-si uita durerea, Florentino devine cu anii un bogat proprietar de vase. Are multe legaturi trupesti desi considera ca inima lui inca este data Ferminei. Florentino este gata sa astepte toata viata pentru sansa de a-si implini iubirea.
Pe parcursul acestui traseu de o viata Florentino traieste experiente cat in 5 vieti-unele triste iar altele vesele, dificile sau mai putin dificile insa niciodata nu o poate uita pe Fermina. Uneori personajul ajunge sa sa lupte pentru a-si pastra convingerea ca in final va avea sansa sa fie alaturi de iubirea vietii sale.
Personajele filmului sunt foarte intense si ajung sa traiasca intr-o viata ceea ce alti oameni traiesc in 5 vieti.
Important mi se pare ceea ce afirma intr-un interviu actorul Benjamin Bratt: “Cred ca este o tendinta umana profund universala sa consideram ca iubirea inseamna fericire”. “Dar ceea ce descoperi in acest film, ca si in viata, este ca iubirea si fericirea sunt rareori sinonime. Totusi, continuam sa cautam iubirea, pentru ca suntem convinsi ca ne va aduce un sentiment de liniste. Dragostea poate sa insemne frustrare, bucurie, confort... Poate sa fie neimpartasita, ca in cazul lui Florentino. Poate sa insemne agonie si disperare. Insa intotdeauna, atunci cand cauti iubirea, exista un anumit optimism, speranta ca iubirea va ajunge la tine. Aproape fiecare personaj din film cauta iubirea, sub o forma sau alta.”
Dupa zeci de ani si sute de relatii amoroase Florentino inca pastreaza in suflet singura speranta care-i face inima sa tresara. Speranta ca intr-o buna zi, candva, va fi fericit alaturi de Fermina il ajuta sa-si duca zilele terne.
Bogatia nu il consoleaza pe acesta!
Dupa 50 de ani, Fermina care nu mai traise in casatoria cu Urbino sentimente de dragoste profunda ramane vaduva.
Florentino ii este aproape, oferindu-i consolare. Corpul i-a imbatranit, insa sufletul ii este la fel de sensibil si dornic de afectiune. Fermina, confuza dupa o casnicie confortabila, dar lipsita de pasiune, il accepta in preajma sa cu resemnarea inteleapta a senectutii. Sentimentele inabusite in tinerete se reaprind incet si Florentino traieste, in sfarsit, iubirea pe care a asteptat-o toata viata.
Sugestiva este calatoria celor doi pe rau cu un vapor al companiei (rau=viata) precum si intorcerea fara escala in nici un port. Aceasta se realizeaza prin pretextarea holerei la bordul navei (holera=viata si moarte).


In lume exista si oameni incapabili sa traiasca dragostea a 2-a oara.

“-De ce ai asa mare succes cu femeile?
-Pt ca ele vad in mine un om “gol” iar un om gol nu le poate face rau niciodata. Inima mea are zeci de camarute”
Florentino Ariza


„Dragostea în vremea holerei“ este o întreprindere anevoioasă chiar şi pentru cei mai buni regizori si actori dar un film care nu poate fi ratat. Cu siguranta nu veti regreta nici dumneavoastra daca-l vizionati.


N.A.-Va sugerez cu caldura sa alegeti pentru vizionare o zi din timpul saptamanii si in nici un caz weekendul. Deasemenea nu trebuie ales un cinematograf aflat intr-un mall. Toate aceastea sunt necesare pentru evitarea atentatelor catre tinerii retarzi (de ambele sexe) iesiti si ei undeva si pe care neuronul unic nu-i duce decat la ras. Ce altceva poti face cu un film pe care nu-l vei intelege niciodata?

Cat tragism pe ecrane-atata imbecilitate in sala!

Niciun comentariu: